Translate

lördag 5 september 2015

Kräftor kräva dessa drycker

Igår hade jag goda vänner över på kräftskiva. Mitt viktigaste bidrag till kalaset var kanske snapsen.

Jag gjorde fem blandningar.Tre av dem efter eget huvud eller med lite inspiration från boken Hirkum Pirkum och två av dem var färdigköpta blandningar från Norra Stene skafferi i Mölnbo.

Spriten som användes var Brännvin special. 

Snapsarna på bilden är från vänster:

1. Trädgårds från Norra Stene. Innehöll bland annat ringblomma.

2. Humle som plockats på det övergivna dagiset intill huset där jag bor.  Blommorna fick torka i en vecka innan jag hällde över sprit. Efter 24 timmar silade jag bort blommorna. Snapsen luktade "öl" Men smaken var lite intetsägande. Kanske kan man krydda upp snapsen med ytterligare någon krydda.

3. Ljung och dragon blev en mycket behaglig bladning. Från början var tanken att den egenplockade ljungen skulle vara ensam krydda men det blev lite väl rund och blommig smak men så läste jag i Hirkum Pirkum att dragon är släkt med malört och dragon fanns på balkongen så jag lätt en kvist ligga i flaskan ett drygt dygn. Kombinationen söt ljung och bitter dragon var väldigt god.

4. Dillkronor och citronskal - en klassisk kräftsnaps. Frisk och somrig och med en fantastisk färg. 

5. Rosas tårar från Norra Stene vart en riktig käftsmäll. Oerhört mycket smak av bland annat nypon och rosenblad.

Jag tror jag gillade nummer 3 bäst. Det var för övrigt jätteroligt att krydda egen snaps. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar