Translate

torsdag 24 juli 2014

Året var 1953

Jag kom på att jag visst inte hade ätit.  Det fick bli en sallad med sådant som jag hade hemma. 
Ja,  skålen är från 50-talet, närmare bestämt 1953. Min mor har nämligen alltid pratat om att den varit en lysningspresent och de gifte sig 53.

Jag tror att hon som gav presenten heter Lisen och är från Veinge stationssamhäle. Fast jag tror att hon möjligtvis bodde i västra delen och därmed bodde i Tjärby församling. I vilken del man bodde var viktigt. Så viktigt att mor långt in i sin Alzheimers hade stenkoll på var gränsen gick. <3 Jag tror att betydelsen hänger samman med konfirmationsår

Jag tror att det kan stå Nils Johan  i botten.  Skålen har använts till sallader, gräddvispning och sockerkaka.  Jag använder den fortfarande varje vecka.  Helt outslitligt 

1 kommentar: