Translate

tisdag 24 juni 2014

Kolja i ugn

Jag hade egentligen tänkt att äta rester idag.  Men när jag kom till Hemköp i Skanstull så hade de färsk kolja för 99 spänn kilot och den såg riktigt fin ut, så det fick det bli.

Koljan lagades i ugn under ett täcke av crème fraîche, gräddfil (för att jag inte hade tillräckligt av cf), en skvätt vispgrädde (för att det inte skulle bli för magert då jag var tvungen att använda gräddfil), en skvätt vit vin, lite hackad rödlök, persilja, gräslök, dill, lite citronzest, salt och peppar och nu höll jag på att glömma fyra finhackade  champinjoner.

Laga i ugn i i 175 grader i 15-17 minuter.   Lägg på några skalade räkor före servering.  De ska inte vara med i ugnen..

Det blev gott.  Kolja är riktigt gott.

1 kommentar:

  1. Jag glömde skriva upp en kludd majonnäs i röran som täckte fisken. Jag vet inte hur viktig denna kludd är för helheten.

    SvaraRadera