Translate

onsdag 3 juni 2015

Äggakaka - igen



Igår hade jag typ herrmiddag hemma At Odezia's för vännerna Johan och Jocke. Jag antar att man kan kalla det herrmiddag om tre 50-åriga män träffas en tisdagskväll och äter mat.
På menyn stod äggakaka med stekt fläsk och rårörda lingon.  Värmlänningen vid bordet  hade aldrig ätit det tidigare och hävdade ihärdigt att det bara var en tjockpannkaka med annat namn.  Han ändrade sig dock när han fick smaka. 
En av herrarna som åt äggakaga.
Precis som förra gången följde jag Tareq Taylors recept som är fantastiskt lätt att jobba efter, även om jag igår gjorde hel sats. 
Lycka kan vara att ha två stekjärn fyllda med äggakaga och stekt fläsk.

När det gäller dryck så är kanske kall mjölk det allra godaste
till men vill man ha något alkoholhaltigt till så är kanske ljus lager att rekommendera. Killen på Systemet i Lileholmen rekommenderade i alla fall Staropramen och det som är bra med den är att den dessutom finns i en utmärkt alkoholfri variant för bilkörande gäst.  Jag efterfrågade även vintips när jag var på bolaget. Expediten såg väldigt brydd ut när han fick frågan. Fast när han fått se receptet var han snabbt på det klara med att det skulle vara ett vitt vin och när han tänkt ytterligare ett varv hade han ett namn på ett vin som skulle passa: Caveau des Jacobins, Côtes du Jura. 
Jag tycker att det var en bra rekommendation. Det fanns något i vinets smak som även gick att finna i äggakakans. Man kan tycka vad man vill om Systembolaget, men personalen är kunnig och det är inte ofta man får ett dåligt tips.
Ett franskt vin som passar till skånsk äggakaka.

Förutom lingonen och vinet är det inte mycket som härstammar från växtriket aven om jag försökte piffa lite med en kvist persilja. Jag försökte råda bot på C-vitaminbristen genom att servera grönsaker som välkomstsnacks tillsammans med ett gott surdegsbröd från Lilla Bagis.

Grönsaker som snacks

Gästerna verkade mäta och nöjda och slapp att drabbas av akut skörbjugg. En bra matkväll. Förresten måste jag säga att jag mer och mer gillar mitt kök. Det tog nästan sex år innan jag började använda det som matplats.

Två mätta herrar som väntar på kaffe.


1 kommentar:

  1. Underbart från förrätt till kaffe - men huvudrätten fantastisk!

    SvaraRadera