Translate

tisdag 30 juni 2015

Smørrebrødskalas

När jag var barn hände det att vi blev bortbjudna på smörgåsar, eller också bjöd vi själva på smörgåsar när det skulle komma folk. Det var liksom det som gällde om det var födelsedag mitt i veckan. De vuxna hade ju jobbat och man kunde ju inte bara bjuda på kaffe och tårta. Samtidigt som man ju inte hade tid att förbereda oxstek så där mitt i veckan och oxstek var ofta det man skulle bjuda på när det var kalas. 

Överhuvudtaget så tror jag att smörgåsen hade ganska hög status på 70-talet. Lördagsmyset i det Ebbesonska hemmet handlade ofta om smörgås. Far var piffig och det såg ganska festligt ut. Fast visst kunde lördagsmyset även vara chips. Då gick man till kiosken på torget och köpte en 100 grams påse grillchips som familjen delade på. Men vi var ju bara tre personer så det blev ju ganska mycket snacks per person. :)

I onsdags skulle jag bjuda på mat och oxstek var inte alternativet men jag ville ändå bjuda på något matigare så det fick bli smörgås. Det blev fem smörgåsar och efter det ost. 


Till vänster:Ägg, räkor och majonnäs på kavring
Till höger: Varmrökt lax och smetana på rågbröd
Överst: Cognacsmedwurst rädisor

Nedan: Rostbiff med typ remouladsås, färskriven pepparrot och rostad lok 
En annan dansk smørrrbrøds-klassiker:
Leverpastej, smörstekta champinjoner, och knaperstekt bacon
Ost, marmelad och vin till efterrät:
Gruyère. pecorina, chèvre affné, fikon-, tomatmarmelad
och Tokaji Aszu 3


Majonnäsen gjordes återigen efter receptet på 56kilo.se och har du bara samma temperatur på ingredienserna så tror jag att det är omöjligt att misslyckas. Majonnäsen ingick även i mitt försök till hemmagjord remouladsås. Blanda majonnäs, crème fraîche, dijonsenap, hackad dill. gurkmeja och curry. Den blev helt ok och smakade nästan som dansk,

Pecorino var verkligen ingen god dessertost så välj någon annan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar