Translate

onsdag 8 juli 2015

Samtal från Försäkringskassan

I förmiddags ringde ett 010-nummer. Jag svarade inte eftersom jag trodde det var en telefonförsäljare och hitta.se kände inte egen numret. En kvart senare ringde samma nummer igen så jag svarade och var beredd att på att be dem dra åt fanders.

Det var ingen telefonförsäljare utan en handläggare från Försäkringskassan, så det var ju bra att jag ändå svarade. Hon var väldigt trevlig och förstående. Jag förstår att Försäkringskassan har ett uppföljningsansvar och i oktober har jag ju varit halvt sjukskriven i ett år.

Jag ska inte ljuga, jag hade förväntat mig ett samtal från Försäkringskassan och i ärlighetens är jag inte förvånad över vad handläggaren sade, Under året har ju ingen kommit på ett botemedel mot MS och längre ska man ju inte vara sjukskriven, det tycker inte jag heller. Men jag ska inte sticka under stol med att det var lite jobbigt att ta in att alternativet heter sjukpensionering till 50 procent. Ja, så heter det förstås inte på god pk-svenska. Jag tror ordet var "sjuklönebidrag" vilket inte förändrar någonting känslomässigt. Sjukpensionering låter väldigt allvarlig och det kommer att nog att ta några dagar att ta in.

Förlåt var tvungen att samla mina tankar lite och handläggarens bemötande var mycket exemplariskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar