Translate

fredag 26 december 2014

Laxsmörgåsar

Julen är slut och jag är så nöjd. Jag har träffat människor som betyder mycket för mig och som jag tycker om.  Jag har ätit och druckit gott och tagit nattvarden två gånger.  Nej! Det var INTE nattvarden jag tänkte på när jag skrev det där om god mat och dryck :) Den spisar man ju inte av kulinariska skäl. Men jag gillar den ändå även om jag inte är så kyrklig.

Förutom oblaten doppad i vin har jag idag ätit några nachos doppade i Texas Longhorn salsa.  Sedan gjorde jag mig två rejäla gravlaxsmörgåsar på kavring.  Romansallat i botten, gravad lax, salladslök, finskuren grönkål och ebbes hovmästarsås. Hade även lite avokado vid sidan om. 

Ebbes hovmästarsås är gjord på crème fraîche, Colman's  senapspulver, en knivsudd majonnäs, hackad dill (torkad funkar), lite hackat äpple, citronpeppar, svartpeppar, citronsaft, salt.

Dekorationspiff :  citronskivor

Och givetvis hade jag riktigt smör på smörgåsarna. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar