Translate

fredag 12 december 2014

Salta inte

Jag såg ett recept i gårdagens Metro på en grönkålssallad med bacon och Västerbottensost - fast jag hade lagrad  grevé i stället.

Salladen är egentligen inte så svår att göra fast jag har ju aldrig gjort den tidigare så det tog lite tid.  Metros recept var uselt.  Ingredienserna stämde inte riktigt överens med tillvägagångssättet men jag fick till det i alla fall.  Fast jag tillsatte salt och även om det stod i receptet var det helt onödigt eftersom flera av ingredienserna är salta i sig.

Grönkålen förvälls snabbt eller ångkokas som jag gjorde.  Bacontärningar steks knaprigt mot slutet tillsammans solrosfrön. Låt rinna av på hushållspapper.  När allt svalnat blanda med cocktailtomater,romansallat, grevéost, avsköljda rödlöksringar,hackad persilja, svartpeppar, citronzest, saften från en halv citron och ekologisk rapsolja från Urtekram. Många smaker var det :)

Dekorationspiff  var en citronklyfta och pumpakärnor.

Idag skulle jag träffat min kurator på Huddinge sjukhus men när jag skulle ha varit där befann jag mig på ett pendeltåg som  stått stilla i trekvart i Årstaberg så det får bli nästa fredag. 

Imorgon är min plan att jag ska åka till Uppsala  och kolla på Musikhjälpen.  Har kollat lite ikväll. Lilla Namo framträdande tillsammans med Linnea Henriksson och Petter var episkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar