Translate

torsdag 1 januari 2015

Gott nytt år alla goda människor

Jag tog kanske en Modiodal* för mycket innan jag åkte hem till min gode vän Fredrik för att fira nyår så just nu är jag jättepigg. Men det är smällar man får ta. 

Jag har i alla fall haft en riktigt bra nyårsafton med fantastisk mat och dryck och trevligt sällskap. .
Jag har trotsat min ostronrädsla och ätit t-v-å ostron.  Det är förmodligen dubbelt så många som jag någonsin ätit tidigare.  ;)

Till förrätt blev det Fredriks hummersoppa  som var gjord från grunden med hemmakokad hummerfond.  Till det bjöds jag på en riktig god råg-levain och ett väldigt gott vitt vin.

Huvudrätten var entrecôte, ugnsrostade  potatisklyftor, baconlindad sparris och bea.  Här bidrog jag med att skära  potatisen och att fixa vinet.  Det var ju inte särskilt ansträngande.  Vinet var ett  rött Valpolicella vin - Tack till Cecilia på systemet i Liljeholmen  för tipset. :)

Efterrätten var alldeles lagom mastig.  20 stycken minipraliner från Lindt, kaffe och provsmakning av tre olika sorters Bourbon.  Den första, vi testade var  nog den godaste avec som jag någonsin druckit. 20 år lagrad kärlek från Kentuckys  heta klimat. 

En helt perfekt nyårsafton :D

Efter tolvslaget promenerade jag till T-Centralen i den milda natten.  2 grader plus visade mobilen vilket bara är 11 grader kallare än midsommarafton  mitt på dagen. 
Som sagt: Gott nytt år mina vänner. 

*Modiodal  är en medicin som ges mot narkolepsi eller som i mitt fall mot fatigue (=kolossal  trötthet ) på grund av MS.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar